بالفيديو.. باسم يوسف يعود بعد غياب 4 أشهر ويثير جدلاً بين المشاهدين

2013-10-27 03:02:32
  • الإعلامي باسم يوسف على قناة «سي بي سي»، الجمعة
/

 

أثارت حلقة برنامج «البرنامج» الذي يقدمه الإعلامي باسم يوسف على قناة «سي بي سي»، الجمعة، جدلاً كبيرًا بين المشاهدين والمتابعين على مواقع التواصل الاجتماعي، ما بين مؤيد ومعارض لمحتوى الحلقة، وذلك في أولى حلقات برنامجه بعد غياب أكثر من 4 أشهر.

وقسّم باسم يوسف حلقة برنامجه إلى 3 أجزاء، في الأول عرض الحالة المصرية بعد «30 يونيو»، والثاني عن مدى معرفة المصريين بالمستشار عدلي منصور، الرئيس المؤقت، والثالث موقف برنامجه «البرنامج» خلال الفترة المقبلة.


 

في الجزء الأول، قال باسم يوسف إن المصريين مختلفون حول تسمية ما حدث في «30 يونيو» بـ«الانقلاب أم ثورة»، ولخّص الأحداث في فقرة جاء فيها: «سنة كفاية، سنسحقهم، شرعية شرعية، حرس جمهوري، الإخوان بيقتلوا بعض، الجيش اللي بيموت بعضه، عجبك اللي حصل في رابعة، ترحيلات أبوزعبل، انقلاب ثورة انقلاب ثورة، مصر تحارب الإرهاب، مرسي راجع، ضرب في سيناء، آر بي جي في المعادي، يستاهلوا الحرق، شكلك إخوان، مصر أم الدنيا وهتبقى قد الدنيا، تسلم الأيادي، رابعة رمز الصمود، اللي ماتوا ملهمش ذنب وبتوع الجيش يعني اللي ليهم ذنب، قمع الداخلية رجع تاني، بكرة تشوفوا مصر، إنت مع مين لازم أبقى مع حد، يا خاين يا عميل إما إرهابي».


 

وعرض «يوسف» أغنية «بعد الثورة جالنا رئيس»، وجاءت كلمات الأغنية كالآتي: « بعد الثورة جالنا رئيس.. كان مفكرنا قراطيس.. جاء بالصندوق وسبنا يسوق عشان عايزنه بالنهضة ندوق.. والرئيس طلع كداب.. والنهضة كانت فكرة هباب.. خوف شعبه بالإرهاب.. ساق في غبوته ولم جماعته ولبسنا في الشلة بتاعته.. والشعب قرر يثور.. ياخد جماعته ويغور.. مش عايزين إخوان any more.. حارب الشعب فنزل الشعب حرق للشعب وكمل لعب.. والسيسي طرقع بيان قرر يـ... الإخوان.. قاله معاك يومين كمان.. قاله أحيه بتعمل كده ليه معايا شرعية تمشيني ليه.. السيسي لعبها صح.. الإخوان ابتدوا بالدح.. حسوا إن الكرسي بح.. اعتصموا في رابعة والنهضة وجيزة والهتافات كانت لذيذة.. أحيه أحيه بتعمل كده ليه معايا شرعية تمشيني ليه.. والسلطة بدأت تضيع قفشوا خيرت وبديع.. صفوت اللي طلع فظيع عمل سكسوكة هرب في فلوكة كان ناقص يلبس باروكة اعتصم في رابعة والجيزة والهتافات كانت لذيذة.. والإعلام ما سابش حد لو قلت رأيك تتشد.. تبقى إرهابي وتتمدّ تبقى إخوان وعميل وجبان وكمان مسنود من الأمريكان».


وفي الجزء الثاني عرض باسم يوسف فقرة عن مدى معرفة المصريين بالرئيس المؤقت عدلي منصور، وعرض وسائل الإعلام معلومات عنه بصورة لأشخاص آخرين. كما تناول بشكل ساخر تعظيم المصريين، وعدد من وسائل الإعلام للفريق أول عبد الفتاح السيسي، وزير الدفاع والإنتاج الحربي.


وفي الجزء الأخير عرض موقف البرنامج من الأحداث الجارية، وخطة العمل الفترة المقبلة، وقال أنا لن أقف ضد من كفرونا، وفي الوقت نفسه أرفض التأليه والنفاق والقتل.


وكتب باسم يوسف في حسابه على «تويتر»، بعد انتهاء عرض حلقة «البرنامج»: «تقول الأسطورة إن الشعب المصري ابن نكتة، ويتقبل السخرية، هذا صحيح لكن أضف للجملة (اللي على مزاجه فقط)».



باهي حسن - المصري اليوم


Related Articles مواضيع ذات صلة


 
 
 
 
مقالات و أَخبار أُخرى